13 loših navika koje će uništiti vaš biznis

 In Menadžment

Od mnogih stvari koje su lični nedostatak ili lične pogrešne navike, ubeđenje, predrasuda ili vrednosni stav, izdvajaju se tri koje su krucijalno loše za poslovanje:

  1. Rigidno posmatranje kupca. Shvatanje kupca kao donosioca keša i ništa drugo vodi pre ili kasnije do zatvaranja biznisa. Današnji kupci imaju lojalnost samo prema proizvodima koji su jeftiniji od drugih i čiji je kvalitet besprekoran. Njihove navike više nisu stalne, pre bismo mogli reći da su više stvar hira, jer ih oblikuju mnogi faktori – od uticaja socijalnih mreža do tehnologije. U ovu pogrešnu praksu spada i uverenje da će kupac sam doći i da ga ne treba juriti. Čak i kod najradoznalijeg kupca pažnja je preokupirana i on može prolaziti svakog dana pored vašeg proizvoda a da ga i ne primeti, čak i da se saplete o njega.
  2. Shvatanje sopstvenog proizvoda nepromenljivim. Mnogi preduzetnici su emotivno vezani za svoj proizvod, otuda zatvaraju oči pred činjenicom da konkurencija ima bolji i dostupniji, da se tržište brzo zasiti, i najvažnije – da kupac ne vidi proizvod onako kako ga vidi prodavac i da nema vremena da ga dublje analizira. Čak i odlični proizvodi moraju vremenom doživeti osvežavanje ili diversifikaciju, tj da se od njih napravi neki novi proizvod, koji u osnovi ima iste karakteristike, ali je poboljšan.
  3. Zanemarivanje konkurencije. U jednom istraživanju rađenom pre 4 godine u zapadnoj Srbiji čak trećina ispitanika među vlasnicima malog i mikro biznisa je izjavilo da nema konkurenciju. Njihovo poimanje konkurencije je verovatno na nivou dosega pogleda u njihovoj ulici ili kvartu, najviše gradu kao celini. Još nisu shvatili da kupci danas kupuju i van matičnog grada i da kupuju preko interneta. Dok ovo pišemo, verovatno su već zatvorili svoje biznise ili se još čudom čude šta se dešava sa svetom. Ljudi koji misle da konkurencija ne postoji su definitivno zalutali u biznis.

Ove tri kardinalne greške će sigurno uništiti vaš biznis čak pre nego što ga i čestito započnete. Ostalih deset loših navika koje će toj propasti značajno doprineti su one koje se odnose na upravljanje vremenom i upravljanje komunikacijom.

Upravljanje vremenom možda je i najveći izazov, jer je vreme jedan od ključnih faktora za uspeh našeg posla

4. Neupravljanje vremenom čestim skretanjem pažnje. Prvi znak da ne znate da upravljate svojim vremenom jeste što reagujete na svaki mejl. Prosečnom biznisu dnevno stiže u proseku minimum dvadesetak mejlova. Sigurno je da će pošiljac biti zadovoljan ako mu budete odmah odgovorili, ali ako tako čitate i odgovarate na e-poštu ceo dan, u svemu ostalom ste neefikasni. Vaši ostali zadaci će trpeti. Planirajte svoje poslove i svoj radni dan i ne dopuštajte da vam mejlovi odvraćaju pažnju. Najbolje je da prođete kroz prispelu elektronsku poštu na kraju dana i da poslednjih sat vremena odvojite za odgovore. Izuzetak su, naravno, prodavci, čiji brzi mejlovi mogu podići procenat ugovorenih poslova.

5. Ne praviti pauze. Ima veze sa prethodnom veštinom, tj. upravljanjem vremenom, ali u obrnutom smislu – upravljanje ne zadacima, već pauzama u radu. Mnogi odustaju od pauza da bi više uradili i to je potpuno u redu kao povremena praksa. Međutim, isključivanje pauze nije dobra ideja. Rad preko mere može da uzme danak i utiče na psihičko zdravlje i produktivnost. Kao preduzetniku, osam sati ležernog rada vam je mnogo bolje nego šest sati intenzivnog posla, jer ne želite da rizikujete da sagorite.

6. Kašnjenje. Ovaj fenomen je veoma čest i isto tako neopravdan. Kašnjenjem ne samo da šaljete poruku da ne umete da se organizujete, da loše procenjujete faktore koji utiču na to da li ćete stići i postići na vreme ili da ne planirate, već činite da drugi ljudi pomeraju svoje obaveze čekajući na vas. Zato je to lančana reakcija. Prema tome, nemojte kasniti ni kod starih poslovnih partnera, a naročito ne kod kod nedavno stečenih poslovnih relacija, jer novi sigurno neće imati razumevanje.

7. Ne planirati svoj radni dan i nedelju. Ko ne planira, neće uspeti. Ako vam prioriteti nisu jasni, nikada ništa nećete postići, samo ćete reagovati na stvari koje vas sustiču. Zato je važno da za svaki dan i svaku radnu nedelju, sagledate sve što treba da uradite i organizujete sve te ciljeve u zadatke a zadatke u aktivnosti. Aktivnostima dodelite dnevni raspored, prema kriterijumu hitno-bitno.

8. Odugovlačenje u teškim projektima. Samo se setite izreke da najveću žabu treba prvo progutati. Prvo završite teške i izazovne projekte, onda će vam manji projekti biti još lakši. Odugovlačenje na teškim projektima najčešće znači eskaliranje problema. I po principu entropije – stvari teže raspadu, pre nego skladu.

9. Odlaganje teških odluka. Druga strana teških projekata je donošenje teških odluka. Važe ista pravila kao i kod teških projekata kada je u pitanju rizik od eskaliranja problema i rizik od haosa. Uz teške odluke sigurno idu i veliki rizici, ali imajte na umu da svaka odluka je dobra nego nikakva odluka. Ako niste doneli odluku, neko drugi će je doneti umesto vas. Okolnosti će vrlo retko ići na ruku ljudima koji se dugo premišljaju. U savremenom biznisu nema mnogo premišljanja, prilike se moraju hvatati.

Ljudi koji slabo komuniciraju moraju uvek imati na umu da nikad ne postoji druga šansa za prvi utisak

10. Nefleksibilno rešavanje problema. Nefleksibilnost znači da smo skloni da stvari rešavamo u čvrstoj rutini. Rutina je dobra za produktivnost i ništa nije tako korisno nego dobra navika koja donosi rezultat. Ali, rutina i krutost u drugim stvarima, koje nisu dobra praksa, znači stavljanje sebe u loš položaj kada okolnosti počnu da se naglo menjaju. A sve okolnosti u vezi sa prvom fazom pokretanja biznisa su doslovno dinamične bez izuzetka i tu dobra rutina nije od pomoći. Dakle, budite fleksibilni da se prilagođavate i da menjate pristup.

11. Multitasking ili raditi više zadataka istovremeno. To što istovremeno popunjavate tabelu i vodite razgovor znači samo da ćete tabelu ponovo raditi i da ćete prečuti nešto što vam je sagovornik rekao. Prvo jedno, pa drugo. Efikasnije je i kraće traje i pojedinačno i zajedno, nego da istovremeno radite obe stvari.

12. Neefikasno komuniciranje. Pišete predugačke mejlove u kojima nikako da dođete do suštine zašto se nekom obraćate? Ne umete da u par rečenica objasnite sagovorniku ili publici šta je poenta vašeg izlaganja i zašto bi trebalo da nastave da vas slušaju? Računajte da vas ljudi neće čuti i neće imati vremena dok vi prođete svoj put do “ispeci pa reci”. Naročito budite oprezni kada se pisano izražavate. Budite jezgroviti i najvažnije kažite u prvom pasusu. Mapirajte vaše sposobnosti komunikacije, uključujući i neophodna poboljšanja tamo gde je potrebno. Ne žurite kroz sve, i dobro razmislite o tome šta hoćete da kažete. Potom poradite i na neverbalnoj komunikaciji, govoru rukama, mimici i opštem nastupu. Ljudi vas čuju samo prvih nekoliko sekundi.

13. Ignorisanje društvenih mreža, interneta i digitalnog marketinga. Već je nastupilo doba opšte digitalizacije, automatizacije i robotizacije. Da, i vaše aplikacije su mali roboti. Taj trend se u globalnoj ekonomskoj istoriji sada zove Četvrta industrijska revolucija. Društvene mreže, viralno oglašavanje, internet komunikacije, digitalni marketing pripadaju Trećoj revoluciji. Ako ih ignorišete, onda znači da kasnite dve industrijske revolucije. Možda je bolje da se odlučite da vašu robu i usluge nudite čobanima, ako ih još ima. Avaj, čak i moderni čobani nose android ili tablet, a vrlo je moguće da čak imaju i svoj blog.

Loše upravljanje vremenom, komunikacijom… znači jednostavno loše upravljanje sobom. A ko ne upravlja sobom, teško da može upravljati sopstvenim biznisom.

A.M.Đ.

Objavljeno 19. septembra 2017.

#Biznis2020

Podelite ovaj sadržaj sa prijateljima.

Recommended Posts

Leave a Comment

Kontaktirajte nas

Nismo trenutno tu. Pošaljite nam poruku i brzo ćemo vam odgovoriti.

Not readable? Change text. captcha txt