Suština poslovne komunikacije: za 3 sekunde donesemo 12 zaključaka o poslovnom partneru

 In Menadžment

Zaključci o kojima govorimo su impresije koje dobijamo prilikom upoznavanja, a analize iz više odvojenih istraživanja govore u prilog tezi da sva ključna zapažanja o osobi sa kojom se upoznajemo donosimo u prve tri sekunde, a da je naknadno razmišljanje o njoj samo procesovanje prvih stečenih doživljaja. U tom veoma ograničenom periodu mi stičemo utisak da li nam je osoba simpatična i da li ćemo poslovati.

Opšte pravilo prilikom upoznavanja je da gledanje u oči, oslovljavanje po imenu odmah nakon upoznavanja, snažniji stisak ruke tom prilikom, kao i dobro skrojena poslovna odeća – daju mnogo veće šanse za pozitivan utisak i sklapanje poslovnog dogovora.

Prema mišljenju profesorke Emi Kadi sa Harvardske poslovne škole, kada se sa nekim upoznajemo, što pre želimo da sebi damo odgovore na dva krucijalna pitanja: a) mogu li da verujem ovoj osobi i b) da li je ova osoba vredna mog poštovanja.

Vrednosti o kojima primamo informacije na osnovu kojih zauzimamo stav, donosimo sudove i zaključke na osnovu senzacija dobijenih u prvim sekundama susreta sa nekim, su sledeće:

1. Pouzdanost

Prinston univerzitet je sproveo istraživanje u grupi od 245 studenata, koji su u desetom delu sekunde imali priliku da odluče na osnovu fotografije da li im osoba izgleda pouzdano ili ne. Druga grupa je imala neograničeno vreme da donese sud i rezultati su bili gotovo identični sa prvom grupom.

2. Društveni položaj

Jedna holandska studija je dokazala da ma šta mislili o atraktivnosti, prijatnosti ili pouzdanosti neke osobe, činjenica da nosi brendiranu odeću sugeriše da je ta osoba na višem društvenom položaju od osobe koja ne nosi firmiranu garderobu. Odelo čini čoveka.

3. Inteligencija

Prilikom upoznavanja gledamo pogled osobe i na osnovu njega zaključujemo i o njenoj inteligenciji. Ako neprekidno gledamo u oči sagovorniku tokom iznošenja svojih stavova, on može steći utisak da smo inteligentniji. Utisak se pojačava ako nosimo naočare sa debelim okvirom. Studija je rađena na Univerzitetu Lojola u SAD.

4. Dominacija

Muškarci sa obrijanom glavom (ne oni koji imaju golu glavu zbog ćelavosti) su ocenjeni kao dominantniji nakon kratkog pogleda na fotografije obrijanih i neobrijanih muških glava. Istraživanje je sproveo Univerzitet Pensilvanija.

5. Uspešnost

U sličnom istraživanju, ispitanicima su pokazivane fotografije poslovnih ljudi u kupljenoj komercijalnoj odeći i onih koji su imali lično skrojeno odelo i ovi drugi su ocenjeni kao uspešniji. Na ovim fotografijama nisu prikazivana lica osoba, već samo njihov stas.

Pročitajte i ko su milenijalsi i zašto će vaš posao zavisiti od njih

6. Ambicioznost

Osobe koje su nosile strogo poslovnu garderobu su označene kao ambiciozne, bolje plaćene, kao i potencijalno pre unapređene na radnom mestu, od osoba koje su se za posao oblačile opuštenije. Istraživanje je radilo Američko udruženje psihologa i predmet istraživanja je bilo isključivo muška populacija i njen izgled na poslu.

7. Avanturizam

U ovom slučaju nije ocenjivan izgled, niti odeća, već način kretanja i položaj ruku i nogu na osnovu čega su učesnici u istraživanju zaključivali koje osobe su po njima avanturistički nastrojene. Ispitanicima su pokazivani video snimci pokreta ruku i nogu, bez snimka izgleda lica tih osoba i ispitanici su u vrlo kratkom vremenskom intervalu na osnovu hoda davali procene ličnosti tih osoba. Korišćena je otvorena anketa (ispitanici su sami opisivali osobe koje vide) i interesantno je da su gotovo svi ispitanici pogrešili u sudu koja osoba je sklona avanturizmu (npr. da se bavi ekstremnim sportovima ili da voli iznenadna putovanja), ali ono što je nesporan rezultat je da su o tim osobama govorili da je avanturistička ili ne-avanturistička a da o tome nisu direktno pitani. Iskustvo stečeno na osnovu impresija na prvi pogled kroz ovaj slučaj pokazuje da može biti potpuno pogrešno, ali je svakako relevantno za onog ko takvo iskustvo ima.

8. Agresivnost

Ispitanici su bile žene i one su samo u 39 milisekundi nepogrešivo pokazivale na fotografiju agresivnije osobe. Između ostalog, oblik lica i lobanje sugerisao je uverenje kod ispitanica da su osobe koje su imale šire lice i kraću lobanju agresivnije od onih koji imaju dužu lobanju i uže lice.

9. Religioznost

Na osnovu držanja tela osobe na fotografiji, ispitanici su donosili prilično tačne zaključke koje osobe su religioznije. U istraživanju koje je sproveo Berkli univerzitet, pokazalo se da osobe koje su izgledale smirenije, energičnije, opuštenije, urednije a nasmejane su ocenjene kao religiozne, što su stvarno i bile.

10. Ekstrovertnost

U samo 50 milisekundi ljudi mogu proceniti da li ste ekstrovertni i da li vi sami sebe ocenjujete kao ekstrovertnu osobu. Istraživanje je uradila grupa nemačkih psihologa 2009. godine. Na osnovu stotine pokazanih fotografija, ljudi su sa priličnom tačnošću pokazivali na ekstrovertne osobe i to naročito na one koje su svesne svoje ekstrovertnosti. Zajednički im je bio veoma upadljiv osmeh. Introvertne osobe, osim što se ređe smeju, retko se mogu iskreno nasmejati kada se to od njih traži radi fotografisanja, što nije slučaj sa ekstrovertnima, na čiji osmeh radi lepše fotografije uvek možete računati.

11. Liderska harizma

Ispitanicima su dali da rangiraju, na osnovu fotografija, uspešne lidere i to letimičnim pogledom na fotografiju te osobe. Rezultati su pokazali da se liderska harizma zaista i jače iskazuje kod ljudi koji su vodili profitabilnije kompanije.

12. Savesnost

U ovom istraživanju su prepuštali ljudima da sami sebe svrstaju u grupu savesnih ili nesavesnih radnika. Potom su ih fotografisali i pokazali trećoj grupi ljudi gde su ispitanici sa nepogrešivom tačnošću određivali ko je od osoba na fotografiji savestan a ko nije.

A.M.Đ.

Objavljeno 4. septembra 2017.

#Biznis2020

Podelite ovaj sadržaj sa prijateljima.

Recommended Posts
Comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment

Kontaktirajte nas

Nismo trenutno tu. Pošaljite nam poruku i brzo ćemo vam odgovoriti.

Not readable? Change text. captcha txt